Bokprinsessan - mitt i ett äventyr

Alla inlägg under april 2017

Av Catharina - 30 april 2017 22:16

Igår var jag bara hemma men jag var på en kort promenad.

Idag var jag hemma hos min kompis Caroline. Vi hade det trevligt. Hon bjöd på ostbricka och en massa annat gott.

Caroline bor i Göteborg nära havet. Hon har en jättefin lägenhet.

Av Catharina - 26 april 2017 15:53


Människor som skrattar, männsikor som gråter, männsikor som mår bra, människor som arbetar, människor som är glada, människor som är arga och är som dom är. Männsior som är friska och människor som är förlamade. Jag är nämligen själv förlamad men jag mår bra. Ibland är jag ledsen för det men idag är jag glad. Solen skiner och det är vår.

Av Catharina - 25 april 2017 15:18

Är Erin Kelly någon slags väl förborgad författarhemlighet? Eller är det jag som helt har missat alla Gillian Flynn-ska svallvågor med beröm? Om det senare, tur att jag ändå slumplånade boken. Om det förra, nu outar jag henne.

9781354_Grena_vgift_8592Gillian Flynns ”Gone girl” börjar ju bli de senaste årens tröttaste och slitnaste jämförelse. ”X har jämförts med ”Gone girl”. Men X är ju tyvärr aldrig lika bra, till allas stora besvikelse. Kellys bok ”Grenar av gift” ska jag inte jämföra med den, men jag vill ändå dra fram en likhet mellan Kelly och Flynn; så solitt och kompetent smart konstruerad roman. Ge den tio sidor och ring sen in sjuk för att få läsa klart. Jag utmanar er. (Här på bokhora har Helena skrivit om den tidigare om ni behöver en till lovprisande second opinion.)

Man får den grå pluggiga tråkiga Karen som har påbörjat sin klassresa och skåpat in högsta betyg på universitetet i London. Karen som inte riktigt har haft så kul under tiden, det som också ska förknippas med uni-åren. Tack och lov ändras läget när hon stöter ihop med den karismatiska Biba som behöver tysk uttalshjälp inför en pjäs. Och som har fest hemma hos sig, och som bor i ett jättestort, vackert men slitet hus som hon konstigt nog endast delar med sin några år äldre brorsa. Karen går på den där festen och sen vill hon aldrig mer åka hem igen. Så hon gör inte det. Det blir hon, Biba och brorsan Rex en hel fantastisk sommar av erfarenheter och jättekul.

Redan från första kapitlet vet man att den sommaren också kommer att sluta i katastrof och med att Rex avtjänar en lång fängelsedom. Hur det går till är själva spänningsmomentet, och Erin Kelly överraskar / överlistar då mig totalt. Jag tror flera gånger att jag får kläm på hur, vad och vem, men i slutändan visar det sig att jag inte hade kläm alls. Mycket bättre så!
Också mycket bra blir det om syskonen Biba och Rex. Jag är så himla förtjust i syskonberättelser, och i synnerhet såna där syskonen känns för viktiga för varandra på antingen bra eller dåliga sätt. Karen blir direkt misstänksam när Rex beter sig så överbeskyddande mot Biba, som att hon är tio år och inte tjugoett?
Bra är också den gnutta aka-porr man får tack vare universitetet, och inte minst nutiden där Karen och Rex fortsätter sin historia. Tio år efter den ödesdigra sommaren. Jag säger bara: on your marks!

 

Av Catharina - 24 april 2017 18:59

Jag älskar historia. Det är intressant och betyder mycket.

Jesus är värdens ljus och strålar som solen.

Av Catharina - 20 april 2017 17:31

Jag tycker om att läsa tidningar för jag orkar inte läsa romaner  nu. Jag är för trött. Men jag tycker om att läsa. Nu ska jag läsa bloggar istället. Vad gör ni?


Jag har tröttnat på att blogga.

Av Catharina - 16 april 2017 19:01

Idag var jag på promenad. Det var skönt ute. Men jag har så dåligt minne så jag kommer nästan ihåg det.jhar sett på TV på Landet Runt. Jag känner mig gammal som har sett på det. Vad brukar ni se på TV?

Idag ska jag lägga mig tidigt för jag tränar med andningen.

Av Catharina - 15 april 2017 19:56

Idag är det påskafton.

Påsken är en kristen högtid som påminner oss om Jesus död och uppståndelsen. Jag går gärna i kyrkan på påsk, men nu förtiden hör jag så dåligt, så nu är det ingen idè.

Nu för tiden har många fjädrar i ris och jag också, men eftersom det är en kristen högtid så tycker inte jag att det passar med fjädrar. Hur firar ni påsk? Jag har varit hemma hos min tvillingsyster och dom fick presenter av mig. Mina syskonbarn fick bla en våffeltång till håret.

Av Catharina - 12 april 2017 12:40

Happy easter!

På lördag är det påskafton och jag ska träffa familjen. För mig så står påsken för en tro och en fin påminnelse om Jesus död och uppståndelse. Jag brukar träffa familjen på påsk. Vad gör ni på påsk?


Presentation


Kära läsare!
Jag heter Catharina och älskar att läsa. Här på Bokprinsessan vill jag gärna ge er inspiration och läslust.

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad läser ni helst?
 Bibeln
 Biografier
 Romaner
 Deckare
 Bloggar
 Koranen
 tidningar

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Unicef

 

 

 

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Mode och smink

Agnes Grey

 
 
 

Min absoluta älsklingsroman.

Zoya

  underbar kärleksroman

RSS

Hjälp!

Mina bloggar

kristen tro

Besöksstatistik

kristna bloggar

Bibeln

Sanningens bok

 

 

länkar

lindri.se

wwf.se

WWF


Skapa flashcards