Bokprinsessan - mitt i ett äventyr

Alla inlägg under juli 2021

Av Catharina - 31 juli 2021 13:52

Nu har jag gjort jordgubb och tomatsallad för kl. 16 kommer Calle, Carro och Martin på grillfest. Gustaf med flickvän kommer 15.30 för att tända grillen.

Jag skall också koka potatis och gästerna har med sig vad de vill grilla.

Min asslistent Ro har sminkat mig fint.

Av Catharina - 30 juli 2021 15:03

Ännu doftar kärlek

 
Jag önskar du finns kvar
När solen stiger
När natten blivit dag
Vill du ha mej då?
För jag vill öppna
Mej för dej
När solen stiger
När månen blivit hel
Vill du lyssna då?
För ännu doftar kärlek
Och hoppet blir till tro
Ännu blåser vindar
Som stillar sig till ro
Jag vill alltid ge dej tid
Att ta emot min längtan
Och jag hoppas du tar vid
När min tro är svag
Fast jag vet
Att det är svårt
När solen stiger
När allt är naket klart
Kan du se mej då?
För ännu doftar kärlek
Och hoppet blir till tro
Ännu blåser vindar
Som stillar sig till ro
Jag önskar du finns kvar
När solen stiger
När natten blivit dag
Vill du älska då?

Av Catharina - 30 juli 2021 14:02

Marie Fredriksson var en fantastisk svensk sångerska.Hon gick bort 2019 i sviterna av en hjärntumör. Vi har samma diagnos.

Igår kväll var jag på en fantastisk konsert i Tölö kyrka med tema Marie Fredriksson. Flera av hennes fina låtar sjöngs bl.a Tro och Ännu doftar kärlek.

Jag har också läst Fredrikssons fantastiska biografi Kärleken till livet.

Hon slog igenom som soloartist i början av 80talet och var senare med i bandet Roxette. Roxettes låtar It must have been love och The look sjöngs också.

Av Catharina - 29 juli 2021 17:43

Igår var jag på fotvård. Och efteråt var jag hemma. Jag beställde färdtjänst till Ölkompaniet och var där med pappa igår kväll. Jag ville gå till kyrkan, men det fanns ingen färdtjänsttid. Det var Håkan Strand som hade mässan men jag var inte där.

 Idag har jag varit på sjukhuset och hämtat ett nytt batteri till ventilatorn. Nu har jag vilat och haft stimuleringen. Jag ska åka till Tölökyrka , det ska bli jätteroligt och det är en kväll för Marie Fredriksson. Hon gjorde mycket bra musik.

Av Catharina - 28 juli 2021 11:13

Igår var jag på lunchbön i Varlakyrkan kl. 12 och psalm En liten stund med Jesus sjöngs. Pappa var med.

Sedan var jag hemma och vilade samt hade stimulatorn. Kl. 17.15 träffade jag pappa på Kungsbacka torg.

Idag har jag varit på Signes hus och hämtat Mickeyslangar och träffade sjuksköterska Madeleine.

Snart skall jag lägga mig på sängen och ha stimulatorn.

Kl. 16 skall jag vara på fotvård i Kungsbacka centrum.

Av Catharina - 27 juli 2021 16:12

En liten stund med Jesus,
O, vad den jämnar allt
Och ger åt hela livet
En ny och ljus gestalt.
När jag är trött av vägen
Och allt som möter mig,
En liten stund med Jesus,
Och allt förändrar sig.
En liten stund med Jesus
När synden gör mig ve
Och otron vill mig hindra
Att blott på ordet se;
En liten stund med Jesus
Och bördan lyftes av
Och faller från min skuldra
I Kristi öppna grav.
En liten stund med Jesus
Och hjärtats oro flyr,
Och blicken vändes åter
Från jordens små bestyr
Till livets verkligheter,
De ting som ej förgås
När himlarna och jorden
Av sin förvandling nås.
En liten stund med Jesus,
Vad frid den har med sig,
När kärlekslösa domar
Av mänskor sårar mig.
Om missförstådd och sargad
Från vänners krets jag går,
En liten stund med Jesus
Dock helar alla sår.
En liten stund med Jesus,
Vad kraft den har med sig,
Vad lust den ger att vandra
På Herrens viljas stig,
Vad mod den ger att leva
Och lida för hans namn,
En ljuvlig försmak redan
Av vilan i hans famn.
Så giv mig, käre Herre,
Ja, giv mig ofta då
En liten stund med Jesus
I hemmets tysta vrå.
Mitt hjärtas djupa längtan
är denna enda blott:
En evighet med Jesus
Och allt, ja allt är gott. 

Av Catharina - 26 juli 2021 12:00

Flera djur i Ekeby blir plötsligt sjuka och syskonen Lisa och Axel dras in i mysteriet. Varför mår djuren så dåligt och exakt på samma sätt? Har de råkat äta något konstigt? Eller är det någon som försöker skada djuren? Jakten på svar tvingar barnen till en plats de inte alls vill vara på. Hur mycket är de beredda att göra för att rädda djuren?Förgiftningen

Denna fina bok köpte jag förra veckan på Adlibris. Min äldsta brorsdotter skall få den.

Av Catharina - 25 juli 2021 15:50

Så är "fruntimmersveckan ändad och nu - den 24 juli är det Jakob som har namnsdag!

Jag gratulerar så varmt och önskar en fin firardag-.

Så även till DIG som firar födelsedag idag!


14 524 k män och 28 kvinnor i vårt land bär namnet Jacob, som är ett mansnamn av hebreiskt ursprung.

Betydelsen är omstridd, en teori är att det betyder "må han skydda".
Andra betydelser kan var "Han som griper om hälen" syftande på att Esau och Jakob var tvillingar och Jakob född som nummer två!,ytterligaren en att det betyder "tvilling".
Tidigare dominerade i Sverige stavningen med "k", men bland de yngre är det ganska jämnt mellan Jakob och Jacob. Jakob har ökat snabbt i popularitet sedan 1970-talet och är i dag ett av de vanligaste tilltalsnamnen bland de yngsta.Jakob har namnsdag idag och jag har läst om det på bloggen Kaela.

Presentation


Kära läsare!
Jag heter Catharina och älskar att läsa. Här på Bokprinsessan vill jag gärna ge er inspiration och läslust.

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad läser ni helst?
 Bibeln
 Biografier
 Romaner
 Deckare
 Bloggar
 Koranen
 tidningar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Unicef

 

 

 

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Mode och smink

Agnes Grey

 
 
 

Min absoluta älsklingsroman.

Zoya

  underbar kärleksroman

RSS

Hjälp!

Mina bloggar

kristen tro

Besöksstatistik

kristna bloggar

Bibeln

Sanningens bok

 

 

länkar

lindri.se

wwf.se

WWF


Skapa flashcards