Bokprinsessan - mitt i ett äventyr

Alla inlägg under maj 2017

Av Catharina - 31 maj 2017 22:37


 Jag kommer inte ihåg vad jag gjorde i fredags. Men i lördags hade jag jätteroligt när mina kompisar P och Calle det var

jättefint väder och på söndagen var jag hemma hos min tvillingsyster Susanna. Mormor var med och hela familjen.

Vad gjorde ni?

Av Catharina - 28 maj 2017 20:42

Häromdan var jag med Susanna. Det var jag idag också. Det är morsdag och mamma fick en blåbär planta av oss barnen. Susanna hade fått scones till frukost av Oscar för hon är ju också mamma. Vi satt på altanen och de grillade. Det är så roligt att Susannas barn är så stora. De pratar och springer omkring. De är 6 och 4 och de ska bli stora sysstrar om ett halvår.Jag ser fram emot det. Vad har ni gjort på morsdagen?

Av Catharina - 22 maj 2017 19:39

Min brorsdotter fyllde också år igår hon blev ett år och hon är så söt jag har tyvärr inte någon bild vi hade kalas för henne hemma hos mina föräldrar det är så skönt att dom har flyttat tillbaka till sverige efter att ha bott på filipinerna i ett halvår. Mamman är därifrån. Jag gav henne en barnpool och en gossedjur. Mamma hade gjort fiskgratäng som var väldigt god tror jag.

Av Catharina - 22 maj 2017 19:35

Idag har en kille varit här för att fixa datorn. Efteråt var jag på en skön promendad jag hälsade på några grannar jag har också försökt få kontakt med min kusin som fyllde år igår.

Av Catharina - 15 maj 2017 21:06

Idag var jag med pappa på biblioteket. Vi brukar träffas där. Det finns ett café och ibland brukar vi träffas där.  

Jag har lånat en bok av Agatha Christie och det ska bli intressant att läsa i  den. Jag har inte läst något av henne tidigare. Boken heter Prövad oskuld. Jag har hört mycket om författarinnan. Jag kommer att skriva om boken när jag har läst den.

 

Av Catharina - 13 maj 2017 15:28

Jag menar två saker. Det finns en tidning som heter Dagen och den är jätte bra. Den är kristen.

Jag menar också att jag tycker om varje dag.

Av Catharina - 10 maj 2017 18:36

I fredags blev jag 36 år. Det känns bra. Jag fick ett telefonsamtal av en dam som är 90 år och jag blev jätteglad. Jag fick jättefina kläder av mina föräldrar. Jag ska prova dom idag. Jag kom aldrig iväg till Martin på födelsedagskalaset för jag fick inte någon färdtjänst. Min tvillingsyster och jag hade kalas på söndagen och jag fick fina saker. Mormor och hennes särbo var med och jag fick trisslotter av dom, men ingen vinst.

Av Catharina - 4 maj 2017 21:30

Istanbul - minnen av en stad är både en självbiografi och stadsporträtt. Orhan Pamuk väver samman sitt eget liv med sin hemstads. Han skildrar sin väg till litteraturen från uppväxten i en bank- och industrifamilj där männen i hans faders generation med framgång skingrade de oerhörda förmögenheter som förfäderna byggt upp. Familjens stora hus, där fastrar och farbröder och kusiner bodde om vartandra ligger i den centrala europeiska delen av Istanbul och från sitt fönster kunde den unge Orhan räkna skeppen på Bosporen och följa de stora eldsvådorna i träpalatsen nere vid stranden på den asiatiska sidan. Familjens gradvisa förfall blir en parallell till Istanbuls stolta fall från mittpunkt i det ottomanska väldet med sin flertusenåriga historia till den utkantsposition som staden och Turkiet förpassades till efter första världskriget. Resultatet har blivit en stad och en kultur fylld av melankoli och Pamuk utreder utförligt den speciella form av melankoli, hüzün, som han och hans landsmän älskar att hänge sig åt. Han berättar också om alla de västerlänningar med Gustave Flaubert i spetsen, som med sina skildringar bidragit till att forma både vår och istanbullbornas bild av sin stad. Istanbul - minnen av en stad är en bok för de många Pamukläsarna och för den ökande skara som intresserar sig för Istanbul, både den gamla staden och den som åter söker sig in mot Europa.

Presentation


Kära läsare!
Jag heter Catharina och älskar att läsa. Här på Bokprinsessan vill jag gärna ge er inspiration och läslust.

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad läser ni helst?
 Bibeln
 Biografier
 Romaner
 Deckare
 Bloggar
 Koranen
 tidningar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Unicef

 

 

 

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Mode och smink

Agnes Grey

 
 
 

Min absoluta älsklingsroman.

Zoya

  underbar kärleksroman

RSS

Hjälp!

Mina bloggar

kristen tro

Besöksstatistik

kristna bloggar

Bibeln

Sanningens bok

 

 

länkar

lindri.se

wwf.se

WWF


Skapa flashcards