Bokprinsessan - mitt i ett äventyr

Alla inlägg under augusti 2017

Av Catharina - 30 augusti 2017 21:08

Jag har inte läst ut denna bok för jag tycker inte att den var bra, Men du kan prova att läsa den.


När hände det senast att du skrattade med en vän tills du fick ont i magen eller lämnade ungarna hos en barnvakt och åkte bort en hel helg? Eller, för att uttrycka det på ett annat sätt, om ditt liv tog slut i morgon, vad skulle du ångra att du inte gjort? Om det fanns en sista dag i ditt liv, skulle du tillbringa den på samma sätt som du tillbringar den här dagen?
 
En gång körde jag förbi en annonstavla som fångade min uppmärksamhet. Det stod: ”Den som har flest leksaker när han dör är fortfarande död.” Den som har varit nära döden kan berätta att när slutet närmar sig kommer man knappast att tänka tillbaka på alla sena kvällar man jobbat över på kontoret eller hur mycket ens fonder är värda. Tankarna som dröjer sig kvar är av typen ”om bara”, som till exempel: Vem hade jag kunnat bli om jag bara hade gjort allt det jag alltid ville göra?
 
Det är en gåva att kunna bestämma sig för att se sin egen dödlighet i vitögat, utan att vända sig bort eller dra sig undan, Det är en gåva att inse att eftersom man en gång ska dö, måste man leva nu. Huruvida du ska streta på eller frodas är alltid upp till dig – du själv är den som allra mest påverkar ditt eget liv.
 
Din resa börjar med ett val – att kliva upp, gå ut i världen och leva livet fullt ut.
  
 
Allteftersom jag blir äldre känner jag hur min kropp förändras. Det spelar ingen roll hur mycket jag än försöker, jag kan ändå inte springa lika fort som jag kunde förut, men ärligt talat så gör det mig inte så mycket. Allt förändras – bröst, knän och inställningar. Jag förundras över hur lugnt jag tar saker och ting nu för tiden. Saker som brukade få mig att bryta ihop med huvudet i en chipspåse rör mig inte i ryggen längre. Och ännu bättre än så är att jag har fått insikter om mig själv som man bara får genom en livstid av lärande.
 
Jag har sagt att jag alltid visste att jag befann mig precis där det var meningen att jag skulle vara, när jag stod på scenen och talade till tittare runt om i hela världen. Det var verkligen där jag hörde hemma. Men universum är fullt av överraskningar. För jag håller på att lära mig att när det gäller sådana saker är vi inte begränsade till bara en enda. Vid olika tidpunkter under vår resa får vi – om vi är uppmärksamma – möjligheten att sjunga den sång som det är meningen att vi ska sjunga i livets perfekta tonart. Allt vi någonsin gjort och allt som det är meningen att vi ska göra sammanstrålar i harmoni med den vi är. När det händer, upplever vi också vårt eget mest sanna uttryck.
 
Jag känner hur jag är på väg dit nu, och jag önskar att du också är det.
 
En av mina viktigaste lärdomar har varit att till fullo förstå att det som ser ut som en mörk fläck på din väg mot framgång är universums sätt att peka ut en ny riktning åt dig. Allt kan vara ett mirakel, en välsignelse, en möjlighet om du väljer att se det på det sättet. Om jag inte hade blivit degraderad från mitt jobb som nyhetsankare i Boston 1977, skulle jag inte ha blivit pratshowvärd när jag blev det.
 
När man ser hinder för vad de är förlorar man aldrig tron på den väg man måste ta för att komma dit man vill. För ett vet jag säkert: Den person som det är meningen att du ska vara växer fram från där du är just nu. Så att lära sig att se sina misstag och motgångar som språngbrädor till framtiden är ett tydligt tecken på att man rör sig åt rätt håll.

Av Catharina - 27 augusti 2017 19:18

Igår var jag på Konsert.Det var jättebra med gospel,allsång och rock.Bröderna Ådahl var bra.

Av Catharina - 24 augusti 2017 18:17

Igår var jag på grillfest i Kungsbacka kyrka. Det var fint väder och mycket folk. Det var jätteroligt att vara där. Det var två kvinnliga präster där och de är jätteduktiga. Det var första gången jag hörde en av dem och hon heter Henny. Efteråt var vi på Black Pearl och pappa var nog där för att se på fotboll. Det var trevligt.

Av Catharina - 22 augusti 2017 15:22

Vi har ett jättefint bibliotek i Kungsbacka. Jag är där ofta. Idag ska jag träffa pappa där. Biblioteket är stort med tre våningar tror jag

Jag ville bli bibliotikarie och studera i Borås. Jag kom in på utbildningen men orkade inte läsa. Nu är jag nästan bibliotikarie och jag har läst literaturvetenskap på universitetet. Jag har läst många böcket också. På Aspen fick jag vara bibliotikarie och det var jätteroligt. Nu har jag en bokblogg.

Av Catharina - 20 augusti 2017 17:35

Denna vecka har jag varit aktiv. I måndags satts jag på balkongen och solade. I onsdags var jag vpm och efteråt i Varlakyrkan. I torsdags var jag i Tölökyrka och det var bra. I fredags var jag med familjen på restaurang Ester. I går var jag på turistbyrån och köpte biljett till en konsert med Dan, Frank och Simon Ådahl och det ska bli jätteroligt

Av Catharina - 10 augusti 2017 15:47

Den här boken är väldigt bra. Den handlar om Marie Fredrikssons liv och karriär. Man får läsa om hennes sjukdom och vänskap med Per Gessle. Hennes kärlek till livet och familjen är det viktigaste för henne.


Jag är så glad för att jag hittade boken på biblioteket.

Marie Fredriksson och jag har samma diagnos, hjärntumör.

Av Catharina - 4 augusti 2017 13:56

Igår var jag på marknad . Jag visste inte att det var någonting däri regnet. Jag köpte en jättefin, blå klänning som jag inte har provat ännu. På eftermiddagen pratade jag med Christina och hon skulle gå på musik i Varlakyrkan. Jag visste inte att det var någonting där men jag gick dit. Det var jättebra med en sångrska och en som speladepiano.

Presentation


Kära läsare!
Jag heter Catharina och älskar att läsa. Här på Bokprinsessan vill jag gärna ge er inspiration och läslust.

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad läser ni helst?
 Bibeln
 Biografier
 Romaner
 Deckare
 Bloggar
 Koranen
 tidningar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Unicef

 

 

 

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Mode och smink

Agnes Grey

 
 
 

Min absoluta älsklingsroman.

Zoya

  underbar kärleksroman

RSS

Hjälp!

Mina bloggar

kristen tro

Besöksstatistik

kristna bloggar

Bibeln

Sanningens bok

 

 

länkar

lindri.se

wwf.se

WWF


Skapa flashcards