Bokprinsessan - mitt i ett äventyr

Alla inlägg under november 2013

Av Catharina - 30 november 2013 20:41

Igår var jag i Trollhättan med kompisar.Festen var hos min kompis  kompis.

Idag har jag slappat och varit en sväng på Kungsmässan.Jag hämtade ut mediciner och hoppas sova bättre med dom. Jag var på Ica.



Av Catharina - 28 november 2013 17:02

Senaste numret ger förslag på hur mam kan man få bättre sömn.

En av dom var om aromaterapi.Den andra var om att sluta stressa.

Därför älskar jag den tidningen.

Av Catharina - 26 november 2013 22:04

  1. När trollmor har lagt de elva små trollen

    och bundit fast dem i svansen

    då sjunger hon sakta för elva små trollen

    de vackraste ord hon känner

    ho aj aj aj aj buff,

    ho aj aj aj aj buff

    ho aj aj aj aj buff buff

    ho aj aj aj aj buff.


Av Catharina - 25 november 2013 19:44


 

Det är bara en mindre del av all cancer som beror på ärftlighet. Den största rollen spelar faktiskt vår mat och vår livsstil. Kerstin Hultén, forskare i näringsepidemiologi, har skrivit Maten som skyddar mot cancer- en unik bok som bygger på den allra senaste forskningen om sambandet mellan mat och cancer.

Naturens färgglada frukter, bär och grönsaker innehåller stora mängder antioxidanter och fytokemikalier som vår kropp behöver för att hålla sig frisk. Om man dessutom kombinerar flera olika nyttiga råvaror i en måltid har det visat sig att de gör extra stor nytta. Genom att välja mat som är så nära den naturliga råvaran som möjligt, det vill säga mycket från växtriket och fisk och skaldjur med bra fett samtidigt som man undviker charkprodukter och övervikt, kan hela familjen få ett skydd mot både cancer och andra sjukdomar. Boken innehåller också en mängd goda recept. Allt illustrerat med vackra bilder.

Av Catharina - 24 november 2013 19:16


Tänk, en sådan vän som Jesus,
vilken brudgum, rik och skön!
Tänk, vad förmån att få bära
allting fram till Gud i bön!
Ack, hur ofta vi oss sarga,
möda, sträva utan lön,
blott för att vi icke bära
allting fram till Gud i bön.


Är du svag och sorgbetungad,
fruktar du för syndens lön,
Jesus än ju öppnar famnen,
gå med allt till Gud i bön!
Har av jordens falska löften
du ock gjort ett sorgligt rön,
kärlek, tröst och hjälp du finner,
om du går till Gud i bön.


Om ock frestelser oss trycka,
mognade av syndens frön,
dock vi ej må fälla modet;
bär det fram till Gud i bön!
Ingen vän vi ha så trogen,
ingen annan hör vår bön.
Jesus känner all din svaghet,
gå med allt till Gud i bön!

Av Catharina - 23 november 2013 16:47

Scones, ostar, omelett, paprika?

Det blev så lyckat!

Av Catharina - 22 november 2013 17:24


Här är en lista på läsvärda böcker och intressanta författare:

På hösten kan det vara skönt att bara vara inne och läsa en bra bok.


Om man vill läsa romaner om svenskt vardagsliv så rekommenderar jag författarna Kajsa Ingmarsson, Katerina Janoch och Sara Kardefors. Romanerna är underhållande och handlar ofta om en kvinna i staden.


Lyckans hjul
Kajsa Ingemarsson


Tre kvinnor. Tre öden. Elinor är en ung jurist som just fått sitt första barn. Nina är frisör och ensamstående med tonårssonen Mattias. Miriam lever ett stillsamt liv som hemmafru.


Marian Keys och Lucy Dillon skriver också om vardagsliv men i England.


Om ni vill ha spänning är de amerikanska författarna Dan Brown och John Grisham erkända mästare.

Här är en recension av en svensk kriminalroman:


Tacksägelsen

Björn Hellberg



Detta är en makaber historia som börjar med att pastor Agne Bravander blir brutalt mördad.

Polisen står inför ett svårlöst fall. Pastorn var så omtyckt av alla. Med få ledtrådar får polisen till slut fram ett mönster. Vem kan dem galne mördaren vara?

Björn Hellbergs Tacksägelsen är en lättläst kriminalroman som är för enkel för min smak.



Jag kan inte mycket om fantasy men jag har läst flera vampyrböcker som jag rekommenderar.

Först är det romanerna som kallas Twilight av Stephanie Meyer. De är läsvärda.


Författaren Anne Rice har också skrivit mycket bra vampyrböcker som kallas vampyrkrönikan. Jag har läst den första romanen i serien som heter En vampyrs bekännelser och jag tycker mycket om den.

Den handlar om vampyrerna Louis och Lestat och deras vänskap och fiendskap i 1700- talets amerikanska södern.


En författare vars romaner jag älskar är Isabel Allende och jag rekommenderar dem varmt. Hennes kanske mest kända bok är Andarnas hus som också har filmatiserats.

Den handlar om familjen Trueba i Chile. Man får läsa om tre kvinnor och deras kärlek, det är mannens hustru Clara, deras dotter Blanca och deras dotterdotter Alba. Boken är en välskriven historisk släkthistoria.

En annan författare som jag är nyfiken på är Teodor Kallifatides. Han är född i Grekland men bor sen länge i Sverige och han har skrivit mycket. Jag tycker att hans böcker verkar bra.


Mycket boknöje i höst och vinter!

Catharina




Av Catharina - 21 november 2013 14:52

Jag har precis varit på ansiktsbehandling på Beauty and Bodycenter i Kungsbacka. Eftersom jag är där ofta fick jag också permanent av ögonfransarna.

Det är alltid värt pengarna och idag var det väldigt lyckat. 

Presentation


Kära läsare!
Jag heter Catharina och älskar att läsa. Här på Bokprinsessan vill jag gärna ge er inspiration och läslust.

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad läser ni helst?
 Bibeln
 Biografier
 Romaner
 Deckare
 Bloggar
 Koranen
 tidningar

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Unicef

 

 

 

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Mode och smink

Agnes Grey

 
 
 

Min absoluta älsklingsroman.

Zoya

  underbar kärleksroman

RSS

Hjälp!

Mina bloggar

kristen tro

Besöksstatistik

kristna bloggar

Bibeln

Sanningens bok

 

 

länkar

lindri.se

wwf.se

WWF


Skapa flashcards