Bokprinsessan - mitt i ett äventyr

Alla inlägg under oktober 2020

Av Catharina - 27 oktober 2020 16:27

Tack för Varlakyrkan. Jag var där i torsdags och Tuja var präst. Hon är bra.

Igår var jag i Halmstad på sjukhuset. Jag åkte hem idag. Det var en man som hette Mattias som körde hem mig idag. Nu har jag vilat och snart ska jag se på Go´kväll. Pappa kommer om en stund.


Av Catharina - 21 oktober 2020 12:45

Dåligt minne är något vi alla har problem med då och då.


En ny studie visar att minnesförlust kan börja så tidigt som i 30-årsåldern och att över 1,5 miljoner norrmän är i farozonen.


Och ännu värre är kanske att hjärnan kan försämras i en oförutsägbar och ojämn takt, utan förvarning.


Men om du tror att det är en normal konsekvens av att bli äldre, så tar du fel. Enligt ny forskning vid Harvard University i USA är inte stigande ålder en normal orsak till dåligt minne.


Detta har dokumenterats i studier på så kallade "superåldringar", alltså människor i 60‒70-årsåldern som har lika bra minne som unga vuxna i 20-årsåldern.


Imponerande, eller hur? Men hur är detta möjligt? Vad är deras hemlighet?


Forskare anser nu att svaret till stor del ligger i kosten och vilken sorts mat vi äter, och att det är möjligt att hålla hjärnan ung, även efter att du har fyllt 60 och 70 år.


I korthet finns det några viktiga näringsämnen som din hjärna behöver för att fungera optimalt.


Men här är problemet ... På grund av en modern kosthållning och avancerad livsmedelsteknik är det nu mycket få av oss som får i sig nog av dessa näringsämnen.


Och detta kan leda till att din hjärna blir långsammare med åren.


Men som tur är finns det något du kan göra för att stoppa detta problem.


Lösningen är mycket enkel. och kräver bara några få enkla förändringar i din kosthållning. 

Av Catharina - 19 oktober 2020 18:02

Förra veckan skulle jag till Halmstads sjukhus för att få ny ventilator men jag var sjuk. Jag hamnade på Varbergs sjukhus och var där en vecka. Jag hade högt CRP som betyder att jag har en infektion. Jag har inte corona.

Av Catharina - 11 oktober 2020 16:14

Nu har jag läst mina favoritbloggar han lever och Kaela. På kaela  läste jag att Erling och Jarl har namnsdag idag. 

Igår kväll såg jag Klassfesten på tv4 och Anna Book och Margaux Dietz deltog.

Dietz bloggar för min favorittidning ELLE. Jag har läst hennes bok Your best life som är bra.Idag har jag också använt stimuleringen

Av Catharina - 10 oktober 2020 14:43

 Min brors dotter hade namnsdag igår och jag  ringde  och gratulerade. Min brors sambo rror att bara Sverige firar namnsdag. Nu har jag sett på Gokväkl o Sveriges poå svt och de var bra. Claes Malmberg var med i Gokväll o det var gröttemm med Per Carlsson. I Sverige deltog Weeping willows sångaer Magnus Carlsom  o pratade om klimat och miljö.  Han har skrivit boken En annan framtid med Johanna Ståhl.

Av Catharina - 9 oktober 2020 16:46

Jag har duschat idag.Jag har också använt stimuleringen som fungerade mycket bra.Jag pratade med min lilla syster i telefon som berättade att hon har gjort halsband med mina syskonbarn.Jag har också läst i Elle.Vad har ni gjort idag Jag förnyade recept på mediciner.?

Av Catharina - 8 oktober 2020 14:09

Igår gjorde jag mycket.

Jag använde stimulatorn. Dietist Jo ringde.

Jag vilade och personalvetare Di var hemma hos mig och ställde frågor om personlig assistans

.På kvällen fick jag en Ipad hemkörd till mig.

Jag såg  Gokväll med JonHenrik som skrivit boken Månbarn. JonHenrik är adopterad från Columbia och uppvuxen i en sameby i Sverige.

Av Catharina - 8 oktober 2020 12:56

Ciderträdgården

 

Veronica Henry

  • 362 sidor
  • 2020

Doften av äpplen och daggvått gräs, ljudet av fågelsång och en avlägsen traktor Veronica Henry är mästare på ljuvliga miljöer, och Ciderträdgården gör ingen besviken.

Dragonfly Farm har varit ett hem och en tillflyktsort för generationer i familjen Melchior ärkerivaler med familjen Culbone, den förmögna släkten som bor på andra sidan floden. Livet där styrs av årstiderna och av cidertillverkningen, och alla faller för gårdens förtrollande charm.

För kusinerna Tabitha och Georgia har gården alltid varit ett andra hem. När en tragedi drabbar deras älskade gammelfarbror Matthew, verkar det som om platsen de alltid tillhört, nu kommer att tillhöra dem.

Men testamentet avslöjar att en tredjedel av Dragonfly Farm har testamenterats till en fullkomlig främling. Gabriel Culbone har ingen aning om varför han får ärva, eller vad han har för koppling till gården eller till familjen Melchior.

När de första äpplena börjar falla av träden inför ciderskörden kommer Dragonfly Farm då att börja avslöja sina hemligheter?

Presentation


Kära läsare!
Jag heter Catharina och älskar att läsa. Här på Bokprinsessan vill jag gärna ge er inspiration och läslust.

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad läser ni helst?
 Bibeln
 Biografier
 Romaner
 Deckare
 Bloggar
 Koranen
 tidningar

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Unicef

 

 

 

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Mode och smink

Agnes Grey

 
 
 

Min absoluta älsklingsroman.

Zoya

  underbar kärleksroman

RSS

Hjälp!

Mina bloggar

kristen tro

Besöksstatistik

kristna bloggar

Bibeln

Sanningens bok

 

 

länkar

lindri.se

wwf.se

WWF


Ovido - Quiz & Flashcards