Bokprinsessan - mitt i ett äventyr

Alla inlägg under december 2015

Av Catharina - 29 december 2015 18:45

"Ave Maria"

She was lost in so many different ways
Out in the darkness with no guide.
I know the cost of a losing hand
Never thought that grace of God, oh I...

I found heaven on earth
You are my last, my first
And then I hear this voice inside...
Ave Maria

I've been alone when I'm surrounded by friends
How could the silence be so loud?
But I still go home knowing that I've got you
There's only us when the lights go down

You are my heaven on earth
You are my hunger, my thirst
I always hear this voice inside...
Singing Ave Maria

Sometimes love can come and pass you by
While you're busy making plans.
Suddenly hits you, and then you realize
It's out of your hands...
Baby, you've got to understand

You are my heaven on earth
You are my last, my first
And then I hear this voice inside...
Ave Maria
Ave Maria
Ave Maria
Av Catharina - 27 december 2015 12:19

Mitt positiva livDenna boken var bra och lättläst.


 För mer än tio år sedan fick artisten Andreas Lundstedt reda på att han bär på hiv. Idag är han den enda offentliga personen i Sverige som valt att gå ut med det. I Mitt positiva liv berättar han för första gången hela sin historia.

Vi känner Andreas Lundstedt från Alcazar, musikalscenen, Melodifestivalen och en mängd andra glamorösa och glittriga sammanhang. Men under mer än ett decennium har Andreas burit på hiv, något han under många år höll hemligt till och med för sin familj.

I Mitt positiva liv får vi för första gången läsa hela Andreas historia. Från uppväxten i Knivsta med talangjakter, showande och tonårsförälskelser till showgruppen Stage Four tillsammans med Lisa Nilsson, Peter Jöback och Lizette Pålsson i slutet av 80-talet. Åren som aerobicsledare i New York med sena partynätter, vänskapen med Mona Seilitz och starten med Alcazar som inom kort hade lagt världen för sina fötter. Turnéerna, kärlekarna, karriären.

Och mitt i alltihop: Dagen-när-Andreas-fick-veta-att-han-skulle-dö-dagen.

"Det här är en bok om min resa, den jag gjorde från det att jag fick veta att jag var hiv-positiv till dess att det ett decennium senare stod i tjocka svarta bokstäver på varje löpsedel över hela Sverige.

Jag måste få börja med att introducera er för någon som står mig nära. Han heter HIV-Stina och vi har haft en ganska dramatisk och komplicerad relation i mer än ett decennium nu. Från början hatade jag honom djupt, men med åren har jag accepterat att han finns, vi har lärt oss leva tillsammans och jag har till och med börjat älska honom. Vi är en oskiljaktig duo och han kommer följa mig in i döden, det vet jag säkert.  Nu för tiden kan vi stå sida vid sida de bra dagarna när solen skiner över oss - och det gör den för det mesta andra gånger, när allt känns jävligt, tillåter vi oss att tycka synd om oss själva och bryter kanske ihop när vi inte orkar mer.

Jag har HIV. En del av mig själv som jag brukar kalla för HIV-Stina. Min mörka medpassagerare. Mitt HIV. Mitt liv."




Av Catharina - 23 december 2015 16:08

Hoppas att ni alla får en God Jul!

Många varma kramar från Catharina

Av Catharina - 23 december 2015 15:00

Denna boken köpte jag på bokbörsen. Jag ska ge den till kyrkan.

Den vita tigern/pkt - Anthony Tony

Fruktan fanns inte i Tony Anthonys värld. Som trefaldig världsmästare inom Kung Fu var han självsäker, mäktig och fruktad. En lovande karriär inom säkerhetsbranschen hade precis påbörjats och han reste världen runt för att beskydda några av världens rikaste och mäktigaste människor.

Den här tempofyllda och mycket fängslande boken är berättelsen om Tonys sanna och oerhört gripande livshistoria. Mer fantastisk och dramatisk än vad någon fiktionbok kan erbjuda, tas vi med på en häpnadsväckande resa mellan mörker och ljus. Med fascinerande insikter om de kinesiska kampsporterna – kända under namnet Kung Fu – och den farofyllda tillvaron som livvakt, återberättas tragedin om hur en ”upplyst lärling” förvandlades till en blodtörstig och våldsam man.

I det mest kompakta mörker i Nicosias centralfängelse kunde­ allt ha varit förlorat, om det inte varit för besöket av en främling…


Av Catharina - 16 december 2015 16:45

I förrgår var jag med Gun på Kungsbacka torg och kollade på Idolvinnarna. Vi hade väldigt trevligt och gick fram och tillbaka. 

 Igår var jag ute mycket och gick. Det var som vanligt skönt. Först var jag hos doktorn och på eftermiddagen gick jag till Fyren och var med på café. Det var Open Stage och flera ungdomar uppträdde.  Det var bra och roligt att se dom. Idag har jag också varit ute en stund på promenad och känt på kylan. Jag älskar det.

Av Catharina - 13 december 2015 21:47

Little Bee

Denna bok fick jag med en tidning.


I två år har den nigerianska flickan Little Bee suttit inlåst på en flyktingförläggning utanför London. Tiden har hon ägnat åt att studera engelska och fundera ut olika sätt att ta livet av sig - ifall männen som tvingade henne på flykt plötsligt skulle dyka upp.
Hon är arton år när hon släpps ut från förläggningen.Vart ska hon ta vägen, utan pengar eller kontakter? Det enda hon har är ett visitkort till en person vid namn Andrew O'Rourke. Sist hon såg honom var på en strand i Nigeria. Kanske kan han hjälpa henne nu.

I en annan del av England försöker den nyblivna änkan Sarah O'Rourke hitta en ny tillvaro med sin son. Hon tänker mycket på semesterresan till Nigeria för två år sedan som blev början på slutet för hennes familj. Allt förändrades den kvällen på stranden, då de mötte en flicka vid namn Little Bee...


»En enastående berättelse om vår tid. Den är sorglig, rolig, utmanande och upplyftande. Alla människor som älskar att läsa böcker ska unna sig den här läsupplevelsen.«
Ingalill Mosander, Go'Kväll

»Detta är en roman som inte bara sätter spår i tankarna - den ristar historien in på bara hjärtat.

Av Catharina - 9 december 2015 13:53

Jag har två systrar och jag är så tacksam för att de finns. Det är underbart att ha en bror också. Igår när jag hade varit på biblioteket och Trubaduren träffade jag min syster på Kungsmässan. Vi träffades utanför ICA och handlade julkappar där.

Det var för julklappsspelet som vi ska ha på lördag.

Presentation


Kära läsare!
Jag heter Catharina och älskar att läsa. Här på Bokprinsessan vill jag gärna ge er inspiration och läslust.

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad läser ni helst?
 Bibeln
 Biografier
 Romaner
 Deckare
 Bloggar
 Koranen
 tidningar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Unicef

 

 

 

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Mode och smink

Agnes Grey

 
 
 

Min absoluta älsklingsroman.

Zoya

  underbar kärleksroman

RSS

Hjälp!

Mina bloggar

kristen tro

Besöksstatistik

kristna bloggar

Bibeln

Sanningens bok

 

 

länkar

lindri.se

wwf.se

WWF


Skapa flashcards