Bokprinsessan - mitt i ett äventyr

Alla inlägg under september 2021

Av Catharina - 8 september 2021 12:24

Namnen Leo och Leon betyder lejon på latin.

Ordet asslan betyder lejon på turkiska och Asslan är namnet på lejonet i Narniaböckerna av CS Lewis.Asslan symboliserar Guds son Jesus. Han blir offrad.

Lejonet i filmen Lejonkungen heter Simba vilket betyder lejon.

Av Catharina - 7 september 2021 16:01

Idag var jag på lunchbön i Varlakyrkan vilket var givande. Präst Tu läste ur Lukasevangeliet och jag träffade Lennart med fru. Lennart och jag diskuterade böcker bl. a. Samlade verk som jag läser nu och som han läst.

Hemma lade jag mig på sängen och hade stimulatorn.

Snart skall jag träffa min lillasyster på bion på Kungsmässan Vi skall se filmen Respect om Aretha Franklin.

Av Catharina - 7 september 2021 15:33

Hur hittar man karljohan bäst? När blev kantarellen vår mest älskade matsvamp? Varför och på vilket sätt är vissa svampar giftiga? Och var växer matsutake i Sverige, svampen som kostar mer än tiotusen kronor kilot i Japan?

I Svamparnas förunderliga liv låter författarna oss se världen och världshistorien ur svamparnas perspektiv. Med hjälp av Anders Dahlbergs långa erfarenhet som svampforskare, och tack vare många av hans kollegor som vi möter i boken, får vi här kliva in i ett dolt universum och dela svampkännarnas förundran över de organismer som bygger upp livets väv och som i dag utmanas av klimatförändringarna och hotas av skogsbrukets kalhyggen.
 


Svampar har gett oss allt från kulinariska läckerheter till tvättmedel, läkemedel och hallucinogena droger. De var en gång avgörande för att livet kunde vandra upp på land och de uppvisar en mångfald av osannolika funktioner och förmågor. Den som vill förstå sin omvärld kan inte ignorera svamparna.
 
Igår såg jag Dahlberg påTV då han gästade Nyhetsmorgon i TV4.

Av Catharina - 6 september 2021 12:06

Förra månaden köpte jag möbler, ett skrivbord från Rusta samt en byrå från IKEA. Jag hade hemkörning på båda. Min mamma var hemma hos mig och satte ihop möblerna.

Jag betalade dem med Swish.

Nu med nya skrivbordet kommer jag bättre in till datorn.

Av Catharina - 5 september 2021 09:54

Jag kan ha fel är Björn Natthiko Lindeblads självbiografiska berättelse om hur han lämnar en löftesrik karriär som ekonom för att bli buddhistisk skogsmunk, och hur han efter sjutton år i klosterlivet återvänder till Sverige. Vilsen, utan jobb eller pengar, kraschar han rakt in i en depression. Men tack vare sina lärdomar och en generös omvärld hittar han vägen framåt och är idag en uppskattad meditationslärare och föreläsare. 2018 diagnosticerades Björn med den obotliga sjukdomen ALS. I Jag kan ha fel berättar han med värme, humor och djup om sina egna tillkortakommanden, vad livet lärt honom och om vad som framstår som allra viktigast när allt går mot sitt slut.

 

Vad hjälper oss att leva ett friare liv? Hur kan vi skapa tröst och tillit i vår egen tillvaro? Och hur gör vi för att livet skall kännas mer som en öppen hand, och mindre som en knuten näve?

 

Boken är skriven i nära samarbete med Björns två vänner och kolleger Caroline Bankler och Navid Modiri.

Av Catharina - 4 september 2021 12:52

Liv Strömquists blick på spegelsamhället
 

Vi lever i en tid besatt av fysisk skönhet. Fotografier, hur vi ser ut på bild, har blivit allt viktigare och upptar allt större plats i vårt medvetande. Vi kommunicerar genom bilder, dejtar genom bilder, följer andras liv och berättar om vårt eget liv genom bilder. Alla går runt med en kamera i handen. Vi har alla förvandlats till voyeurer, fast det vi betraktar är oss själva. 

Vad gör det med oss? Hur mår vi av att ständigt tänka på hur vi ser ut? Liv Strömquists nya bok handlar om just detta, Inne i spegelsalen

”Det känns väldigt kul att göra en bok om ett av mina största intressen: utseende. Det känns extra aktuellt efter detta år som vi alla ägnat åt att stirra på vårt egna face i en zoom-kamera”, säger Liv Strömquist

Av Catharina - 4 september 2021 11:06

Hela veckan har jag burit klänning.

Först bar jag en rosa skjortklänning som jag köpte på CC i juli. CC är en fin klädaffar i Kungsbacka centrum. Sedan har jag burit en fin vit spetsklänning.

Igår och idag bär jag en mossgrön klänning som jag fått av min lillasyster.

Av Catharina - 3 september 2021 17:22

Idag var jag på Tjolöholm med pappa och Hampus, min systerson. Vi hade roligt och vädret var fint. Jag berättade för Spiken att jag var där för två veckor sedan och såg artist Jill Johnson.

Innan jag åkte hem var jag i den fina slottsbutiken där bl. a böcker och doftljus såldes.

 

 

 

 

 

Jag såg de två fina böckerna Författarens trädgård och Konstnärens trädgård.

Presentation


Kära läsare!
Jag heter Catharina och älskar att läsa. Här på Bokprinsessan vill jag gärna ge er inspiration och läslust.

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad läser ni helst?
 Bibeln
 Biografier
 Romaner
 Deckare
 Bloggar
 Koranen
 tidningar

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Unicef

 

 

 

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Mode och smink

Agnes Grey

 
 
 

Min absoluta älsklingsroman.

Zoya

  underbar kärleksroman

RSS

Hjälp!

Mina bloggar

kristen tro

Besöksstatistik

kristna bloggar

Bibeln

Sanningens bok

 

 

länkar

lindri.se

wwf.se

WWF


Ovido - Quiz & Flashcards