Bokprinsessan - mitt i ett äventyr

Alla inlägg under januari 2013

Av Catharina - 8 januari 2013 21:46

Detta är en häftig bok! Helt i min smak då jag var 15 haha. Kuslig  är den.


När Jonathan anländer till Transsylvanien börjar konstiga saker hända.


Av Catharina - 8 januari 2013 12:25

Jag är en lycklig tvilling och är så oerhört tacksam för detta. Det har gett mig så mycket. Vi har gått i samma klass. Vi har en del gemensamma vänner.

Min kompis  såg min header och sa:Tvillingar!

Jag förklarade att det inte var tänkt så men visst, här har Törnrosa en enäggstvilling.


Av Catharina - 7 januari 2013 13:16

 

Vad kan du göra för ditt immunförsvar?

Tyvärr finns det inga universalmedel som skyddar mot allt, men visst finns det tips som kan göra det lättare att hålla immunförsvaret i trim. Att välja en sund livsstil med motion, gärna i friska luften, och goda matvanor är ett bra första steg.

När det gäller kosten har det visat sig att flera vitaminer och mineraler som finns naturligt i mjölk och mjölkprodukter bidrar till att immunförsvaret fungerar som det ska. Mjölk och ost är till exempel rikt på vitamin B12 och ost innehåller också zink och selen. Mager mjölk är berikad med vitamin D som också bidrar till immunförsvarets funktion. Många i Norden får i sig för lite vitamin D och därför har vi lanserat Arla Wellness Immune som är speciellt anpassad för att stötta ditt immunförsvar.

 

Åtta knep för att stötta ditt immunförsvar

  • ÄT RÄTT. Goda matvanor, med tillräckligt av de vitaminer och mineraler som är viktiga för att ditt immunförsvar ska fungera är viktigt. Med en god och varierad kost behövs inga piller eller tillskott, då får du i dig det du behöver. Tänk på att hålla magen i balans också – en fungerande mage är grunden till ett bra immunförsvar!
  • RÖR PÅ DIG. Rör på dig minst 30 minuter om dagen. Det kan gärna vara uppdelat på två kortare promenader. Att träna på något högre intensitetsnivå två till tre gånger i veckan är också positivt. Men tänk på att kroppen också behöver återhämta sig mellan träning med högre intensitet.
  • TA DET LUGNARE. Försök minimera stressen. Vid stress koncentrerar sig kroppen på att lösa den akuta stressituationen och drar ner på andra funktioner i kroppen. Våra kroppar är inte anpassade för långvarig stress.
  • SOV ORDENTLIGT. Kroppen återhämtar sig när du sover.
  • BRYT DÅLIGA VANOR. Sluta eller dra ner på rökning och snusning. Drick måttligt med alkohol.
  • HÅLL GOD HYGIEN. Genom att tvätta och torka händerna noggrant och hålla en god hygien i köket kan man minska risken för att få i sig virus och andra mikroorganismer.
  • VISTAS UTE ÄVEN PÅ VINTERN. Vintertid tillbringar vi mer tid inomhus än under andra årstider. Det underlättar för virus och mikroorganismer, som inte har lika lätt för att sprida sig utomhus.
Av Catharina - 6 januari 2013 21:31

Detta är en bok med kristna råd dag för dag. Den träffade så rätt idag. Jag mår bättre nu. Vi läser boken i min hemgrupp och idag tog den upp Den heliga anden. Fantastiskt! Jesus kallar!




Av Catharina - 6 januari 2013 20:28

Vilken bra författare!


Jag har sträckläst hennes böcker och älskat det. I denna ljuva sommartid läste jag först och nu är jag  på  Den sista akten. Den döende dandyn tyckte jag dock inte så bra om.


Man får verkligen hoppas att verklighetens poliser är snabbare än Jungstedts poliser att lösa fallet.


Av Catharina - 5 januari 2013 18:18

Limegrönt, mintgrönt, mossgrönt, smaragdgrönt.


Grönt är skönt. Grön är den vackra skogen. Grön är min vackra balkläninng..Grön är den goda avocadon, den gröna sparrisen och det goda päronet. Grön är min sköna fåtölj och grön är den vackra vären liksom den goda spenaten.

Av Catharina - 5 januari 2013 16:40

Lugn dag idag. Jag shoppade dock en svart pennkjol tidigare idag, en svart från HM. Pennkjolen är het nu.


Skön lördag! Lunka på.   Take it easy! oo

Av Catharina - 4 januari 2013 18:29

 

Detta är en mycket känd bok. Jag hörde om den som barn. Sedan läste jag den i 25-årsåldern.


Den är riktigt bra, fin och intressant.


Här är några tankar kring budskapet med Mary Shelleys berättelse.


Jag tycker att Mary Shelley använder Frankensteins monster för att berätta om det behov som finns bland världens individer att få höra hemma någonstans och om motviljan att vara ensam.

Hon ger också en bild av hur lätt vi människor dömer efter någons utseende. När monstret visade sig för människorna kallade de honom för avskyvärd och försökte skada honom p.g.a hans vanställda yttre. Vid ett tillfälle säger monstret


”En gång närde jag det falska hoppet att möta varelser, som bortsåg från mitt yttre, och älskade mig för de utmärkta egenskaper jag hade förmåga att utveckla”

(Mary Shelley, Frankenstein, s 218)


Genom att döma monstret utan att tilltala det får några av bokens karaktärer aldrig veta att han räddat en flicka från att drunkna eller att han var den som hjälpte familjen De Lacey med att skaffa ved.

(Mary Shelley, Frankenstein, s 109).



Presentation


Kära läsare!
Jag heter Catharina och älskar att läsa. Här på Bokprinsessan vill jag gärna ge er inspiration och läslust.

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad läser ni helst?
 Bibeln
 Biografier
 Romaner
 Deckare
 Bloggar
 Koranen
 tidningar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Unicef

 

 

 

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Mode och smink

Agnes Grey

 
 
 

Min absoluta älsklingsroman.

Zoya

  underbar kärleksroman

RSS

Hjälp!

Mina bloggar

kristen tro

Besöksstatistik

kristna bloggar

Bibeln

Sanningens bok

 

 

länkar

lindri.se

wwf.se

WWF


Ovido - Quiz & Flashcards